play_arrow

پادکست نجوم و کیهان شناسی

سیاهچاله و کرم چاله ها پل های زمانی هستند

admin ژانویه 18, 2020 774 5 5


Background
share close

پرتال جامع علوم صوتی فایل های صوتی,آموزشی ,بسیار جذاب,وآموزنده

WPESHARAT

 

سیاه چاله ها و کرمچاله ها

نیروی گرانش نزدیک یک سیاهچاله بسیار قوی است چرا که همه ذرات سیاهچاله در یک نقطه در مرکزآن متمرکز شده اند. فیزیکدانان به این نقطه، نقطه تمرکز (singularity) می گویند و بر این باورند که اندازه آن از هسته یک اتم نیز کوچک تر است.

به سطح یک سیاهچاله افق رویداد می گویند.

این سطح یک سطح معمولی قابل دیدن یا لمس کردن نیست.

در افق رویداد، کشش نیروی گرانش بینهایت قدرتمند است.

یک شی در این منطقه تنها برای یک آن می تواند حضور داشته باشد و سپس در ذرات نورغرق شده و فرو می رود. ستاره شناسان برای تعیین اندازه یک سیاهچاله شعاع افق رویداد را اندازه می گیرند.

شعاع یک سیاهچاله بر حسب کیلومتر برابر است با سه برابر جرم خورشیدی اجرام موجود در سیاهچاله. جرم خورشید برابر است با یک جرم خورشیدی.

هیچ سیاهچاله ای به طور دقیق هنوز کشف نشده. دانشمندان برای اثبات این که یک جرم فشرده یک سیاهچاله است بایستی اثراتی را اندازه گیری کنند که تنها یک سیاهچاله قادر به اعمال و ایجاد آنها می باشد. انحنای شدید موج نور و کند شدن بیش از حد زمان می توانند دو نمونه از آثار وجود یک سیاهچاله باشند.

اما ستاره شناسان اجرام فشرده ای را پیدا کرده اند که با کمی تردید می توان آنها را سیاهچاله فرض نمود و ادامه این مقاله نیز بر اساس این یافته ها می باشد.

 

 

دانشمندان اعتقاد دارند

کوچک ترین سیاه چاله ها به اندازه یک اتم تنها هستند.

این سیاه چاله ها بسیار کوچک هستند اما جرمی به اندازه یک کوه بزرگ دارند. جرم کمیت اندازه گیری گیری مقدار ماده در یک جسم است.

نوعی دیگری از سیاه چاله وجود دارد که به آن سیاه چاله ستاره وار گفته می شود.

جرم آن می تواند 20 برابر بیشتر از جرم خورشید باشد. ممکن است تعداد بسیار زیادی از این سیاه چاله های ستاره وار در کهکشانی که زمین در آن قرار دارد وجود داشته باشد. نام کهکشانی که زمین در ان قرار گرفته راه شیری است.

بزرگترین سیاه چاله ها سیاه چاله کلان جرم(supermassive) نام دارند.

این سیاه چاله ها جرمی دارند که از جرم یک میلیون خورشید در کنار یکدیگر بیشتر است. دانشمندان ثابت کرده اند که هر کهکشان بزرگ،دارای یک سیاه چاله کلان جرم در مرکز خود می باشد.

سیاه چاله کلان جرمی که در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته است Sagittarius A نامیده می شود. این سیاه چاله جرمی برابر 4 میلیون خورشید دارد و می توان آن را در داخل توپ بزرگی قرار داد که حجمی به اندازه میلیون ها کره زمین دارد.

 

بهترین سطوح علمی و تربیتی و روش های زندگی را با ما تجربه کنید

باما همراه باشید

Tagged as: .

Rate it
تصویر کاربری
صاحب

admin

مدیریت سایتهای اشارت

list آرشیو

دیدگاه ها

نظری برای این پادکست ثبت نشده است.

نظرتون رو اینجا بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.